Det kan være pinligt, når chefen glemmer at slukke for mikrofonen under et virtuelt møde. En medarbejder oplevede, at chefen fortsatte med at tale om medarbejderen, selv efter at mødet var afsluttet. Vedkommende kunne tydeligt høre, hvordan chefen kommenterede medarbejderens præstation og diskuterede personlige forhold. Medarbejderen følte sig dybt forkert behandlet og måtte efterfølgende tage en alvorlig snak med chefen om episoden.
den pinlige samtale med kunden
Nogle gange kan en samtale med en kunde udvikle sig til en pinlig situation. Som da en sælger forsøgte at imponere en kunde med sine sprogkundskaber, men i stedet kom til at blande sprog sammen og endte med at sige noget helt forkert. Eller da en medarbejder i kundeservice kom til at komme med en uheldig bemærkning, som kunden tog meget personligt. Sådanne pinlige episoder sker desværre ind i mellem, og man kan finde grinagtige historier om job, hvor medarbejdere kommer i pinlige situationer over for kunder.
Kontorhumor, der gik over stregen
På et kontor var der en medarbejder, som havde en forkærlighed for at lave usmagelige vittigheder. Vedkommende kunne finde på at lave jokes om alvorlige emner som sygdom og ulykker, hvilket ofte efterlod resten af kollegaerne i pinlig tavshed. Desuden var der en medarbejder, som insisterede på at spille høj musik i fællesområderne, selvom andre bad om at få den skruet ned. Sådanne handlinger gik langt over stregen for, hvad der er passende kontorhumor. Hvis du er på udkig efter mere passende humor, kan du tjekke – Sjove sorte jokes.
Når kollegaen bliver for ivrig
Nogle gange kan kollegaer blive lidt for ivrige, hvilket kan føre til pinlige situationer på arbejdspladsen. En ansat husker, hvordan en af hendes kollegaer en dag kom løbende ind på kontoret med et stort smil og råbte “Jeg har en fantastisk nyhed.” Før nogen nåede at reagere, tog kollegaen en stor saks og klippede en stor lok af sit hår af. Alle sad i chok og vidste ikke, hvad de skulle sige. Det viste sig, at kollegaen havde fået en ny frisure og ville overraske alle. Selvom intentionen var god, blev resultatet lidt for dramatisk for de fleste.
Møder, der ender i kaos
Nogle møder har en tendens til at udvikle sig i uforudsete retninger. En medarbejder fortæller om et møde, hvor diskussionen pludselig drejede sig om, hvem der havde den bedste samling af kaffekrus. Diskussionen blev mere og mere ophedet, indtil et par af deltagerne begyndte at kaste deres krus efter hinanden. Mødet måtte afbrydes, og deltagerne blev nødt til at tage en pause for at falde til ro. Efterfølgende blev der indført en regel om, at der ikke måtte medbringes krus til møder.
Glemte kodeord og låste computere
Alle kender sikkert til at have glemt et kodeord eller låst sig selv ude af sin computer. Én medarbejder glemte sit kodeord til arbejdscomputeren og kontaktede IT-afdelingen for at få hjælp. Efter at have forsøgt at nulstille kodeordet, viste det sig, at medarbejderen havde skrevet sit kodeord på en post-it note, som var sat fast på selve computeren. En anden medarbejder låste sig selv ude af sin computer, da vedkommende gik til frokost og efterlod computeren låst. Da medarbejderen vendte tilbage, havde kollegaen hjulpet sig selv til at låse computeren op igen – ved at tage computeren med hjem og bruge sine egne adgangsrettigheder til at få adgang.
Pludselige strømsvigt og tekniske problemer
Der var engang en medarbejder, der var midt i et vigtigt videomøde, da hele kontoret pludselig blev mørklagt. Vedkommende forsøgte febrilsk at genstarte computeren, men intet skete. Det viste sig, at der var sket et strømsvigt i hele bygningen. Medarbejderen måtte afbryde mødet og vente utålmodigt på, at strømmen blev genoprettet, før vedkommende kunne genoptage arbejdet. En anden ansat var ved at sende en vigtig præsentation, da computeren pludselig frøs fuldstændig. Vedkommende prøvede at genstarte, men systemet reagerede ikke. Efter flere forgæves forsøg måtte medarbejderen erkende, at computeren var gået i baglås og indse, at præsentationen ikke kunne sendes som planlagt.
Fejltagelser, der skaber latter
Når vi taler om lattervækkende jobhistorier, er der ingen tvivl om, at fejltagelser ofte er et godt udgangspunkt. Hvem kan f.eks. glemme den unge praktikant, der ved et uheld sendte en mail til hele virksomheden med overskriften “Jeg elsker min chef”? Eller den erfarne medarbejder, der ved et uheld svarede “Jeg elsker dig også” på en formel mail fra direktøren? Sådanne pinlige øjeblikke kan være med til at skabe grin og sammenhold på arbejdspladsen, når de bliver delt på et passende tidspunkt.
Pinlige e-mails, der aldrig skulle sendes
Vi har alle oplevet at skrive en e-mail, som vi fortrød lige efter at have sendt den. Måske var den for personlig, for vulgær eller bare pinlig at tænke på. Her er et par eksempler på e-mails, der aldrig burde have forladt afsenderen:
- En medarbejder sendte ved en fejl en e-mail til hele virksomheden, hvor han beklagede sig over sin chef og kaldte ham “en idiot”.
- En praktikant sendte en e-mail til sin chef, hvor hun spurgte, om hun kunne få fri en time tidligt for at gå til frisøren. Desværre havde hun glemt at slette en sætning, hvor hun beklagede, at hun ikke kunne komme i byen med vennerne den aften.
- En sælger sendte en e-mail til en kunde, hvor han roste kundens udseende og spurgte, om de kunne mødes privat. Kunden svarede høfligt, at han var gift.
Når jobbet bliver til en komedie
Nogle gange kan selv de mest alvorlige arbejdssituationer udvikle sig til rene komedier. Som da en medarbejder i et callcenter blev fanget på video, mens han sang og dansede til musik, der kom fra sit headset. Eller da en ansat i en butik blev nødt til at hjælpe en kunde, der havde sat sig fast i et prøverum. Sådanne uventede og lattervækkende episoder kan give os et godt grin og minde os om, at selv det mest rutinepræget arbejde kan indeholde uventede og humoristiske øjeblikke.